Bedrijf: LayerGloss

Product: Een platform voor het creëren en publiceren van apps voor de
iPhone en de iPad.

Doelgroep: Van grote uitgevers, mkb’ers tot zzp’ers die een app maken
voor bijvoorbeeld een eendaags evenement.

Wie: Phuong Do, heeft de zakelijke leiding en is creatieveling, Martin
van Spanje is de technische man.

Zoals zoveel succesvolle bedrijven komt LayerGloss voort uit frustratie.
Grafisch ontwerpers willen het liefst mooie dingen maken. Software is
daarbij een middel, geen doel.

"Maar de afgelopen jaren moesten veel vormgevers vanwege internet steeds
weer iets nieuws leren. Eerst een beetje HTML, toen Flash en nu met de
opkomst van de iPad willen opdrachtgevers een app. Weer een nieuw programma!
Dat willen ze helemaal niet, dat gaat ten koste van de tijd die je in het
ontwerp zelf steekt", zegt Phuong Do, mede-oprichter van LayerGloss en
zelf opgeleid als grafisch ontwerper aan de Rietveld Academie in Amsterdam.

Een oplossing zou zijn, bedachten Do en Van Spanje, als ontwerpers een ontwerp
konden maken in het dtp-programma InDesign, en het dan door konden sturen
naar de appmaker die voor de rest zou zorgen. Een hele verlichting voor de
ontwerper, maar het kan nog efficiënter bedachten de twee. Stel dat dat
iedereen zelf een app in elkaar zou kunnen draaien, net zoals iedereen
tegenwoordig zijn vakantiealbums via een cloudcomputing-oplossing als
Albumprinter maakt?

Dit voorjaar was LayerGloss één van de tien bedrijfjes die mocht deelnemen aan
Startupbootcamp Amsterdam, een acceleratorprogramma waarbij ze, in ruil voor
een aandelenbelang, zes maanden lang kantoorruimte, mentoren, wat
werkkapitaal en de mogelijkheid om te pitchen aan investeerders kregen. Z24
sprak met Phuong Do in hun tijdelijke, door Startupbootcamp verzorgde
onderkomen in Amsterdam.

Wat maakt LayerGloss uniek ten opzichte van andere platformen waarmee je
apps kunt bouwen?

"Er is veel software, maar meestal moet je die eerst downloaden. Bij ons
gebeurt alles via internet en het is echt heel simpel met behulp van
templates: 'drag, drop and publish'. LayerGloss kun je gratis proberen. Pas
als je tevreden bent en je de app echt wilt publiceren, ga je betalen.
LayerGloss Starter kost 129 euro per maand. Voor dat geld wordt je app ook
een jaar onderhouden en krijg je alle functionaliteiten. Met een abonnement
van 299 euro per maand kun je de app ook live aanpassen, dus bijvoorbeeld
een stuk tekst wijzigingen."

De afgelopen maanden hebben jullie meegedaan aan Startupbootcamp. Wat heeft
jullie dat opgeleverd?

"Ik heb goed leren pitchen", lacht Do. "Daar was ik echt slecht
in. En het heeft een enorm netwerk opgeleverd dat je hele leven mee gaat,
denk ik. We hebben ook op advies van anderen dingen veranderd. Zo bleek
tijdens een rondje langs potentiële klanten dat de prijs te laag was."

Hebben jullie al investeerders?

"Daar zijn we nu mee bezig. Maar we doen het heel rustig en zorgvuldig.
Er is in elk geval heel veel interesse. Er zijn er zeker twintig die willen
praten."

En omzet?

"We hebben al Springer als klant binnengehaald (een grote Duitse
uitgeverij, red.) en praten met andere grote mediapartijen die ons platform
willen gebruiken. En we zijn nu druk met het aanpassen van onze website
zodat ook de niet corporate-klanten met LayerGloss kunnen gaan werken."

Er is meer dan Apple. Kan ik straks ook bij jullie terecht voor Android
apps?

"HTML5 (nieuwste versie webtaal waarin ook apps voor verschillende
besturingssystemen kunnen worden gemaakt. red,) zit in de planning voor deze
winter. Android houden we nauwlettend in de gaten, hopelijk over zes maanden."

Waar staat LayerGloss over twee jaar?

"We beginnen hier in Europa, maar over twee jaar willen we een globale
speler zijn. China, Turkije, Rusland, Zuid-Amerika. Groot leren denken, dat
is ook iets wat we bij Startupbootcamp geleerd hebben."

Lees ook:

't Gat in de Markt: zappen door online video's

Startupbootcamp: 'Team, niet idee bepaalt succes starter'

Broedplaats Founder Institute voor startups ligt stil

Bankbezoek soms toch zinvol voor startup

Zo verklein je de kans dat je startup faalt

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl